Så sant

Är det något jag inte gillar är när vissa säger tjejfärg och killfärg. Jag tycker inte man ska dela in det på de viset, jag tycker inte det finns indelade färger, det finns färger. Inget annat...
En tjej har lika mycket rätt till att ha det många kallar för killfärger och tvärtom. Många som delar in, visar även för barnet att "Nääää, rosa är en tjejfärg, blää" osv. Inte rätt, för om en kille nu vill ha rosa kläder, så ska han få ba det såklart utan att någon ifrågasätter sig om han är en tjej tex. Jag vet när Ewelina var liten, så hade hon mycket ljusgrönt och ljusblått, det passade hennes hårfärg jättebra! Då var det en som fråga, - Är det där en kille?
Nej, det är det ej. Nu när Ewelina är mer medveten om figurer och annat skoj så är hon mer på killavdelningarna (som dom så vackert har delat in det i?!) Där finns figurerna hon gillar, Cars, Toy story, Monsters inc. Finns det på tjejavdelningen? Nej.... 
Varför inte?!
Hugo passar jättebra i lila, jag tänker ta på han lila. Hans mörka hår gör att han även passar blått. Så köper jag de han behöver och tycker är fint såklart. Min mamma är likadan, barn är barn. Inte indelade pga könet, hon köpte en spindelmannen dräkt till Ewelina nu i julklapp. Ja för hon önskade sig en sån. Tyvärr har även affärerna fått för sig att killar ska ha större kläder fast i sammas storlek som på tjejavdelningen. Jag kan alltså köpa en tröja från båda avdelningar, men den från tjejjernas avdelning är 3-4 cm mindre, i ärmbredd, längd osv. Ska det verkligen vara så? En 4 årig  kille eller tjej är väl för tusan lika stora? Dom har inte bröst,inga former, inga muskler eller något som skulle göra att det skulle vara någon skillnad på dom?
Nä ja blir faktiskt besviken på mammor som delar in så extremt, "killkläder - kom och köp" .... Jaha okej, synd att jag har en dotter. 
Eller "haha, har han en rosa mössa på sig" ... Ja och? Farligt, hans snopp kanske trillar av om han har lite rosa på sig..


Här har vi en smart kille :)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback